Wat is goed in onze samenleving?

Verantwoordelijkheid

Er zijn vier vormen van verantwoordelijkheid. 

De eerste vorm van verantwoordelijkheid: Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen daden indien je die vrij en bewust gedaan hebt. Hierbij moet je ook de gevolgen zelf dragen. Dit is de meest voor de hand liggende vorm van verantwoordelijkheid.

De tweede vorm van verantwoordelijkheid: Dit is bewust niks doen. Je weet dat er iets is maar grijpt zelf niet in. 

De derde vorm van verantwoordelijkheid: Bij deze vorm van verantwoordelijkheid gaat het om de betrokkenheid. Denk maar aan een kind die een misdrijf pleegt. Ook al wisten de ouders van niks ze zullen zich toch ook verantwoordelijk voelen. 

De vierde vorm van verantwoordelijkheid: Wanneer we iemand in nood zien, beseffen we wel dat we de plicht hebben om die persoon te helpen. Maar we zijn nog altijd vrij om te kiezen om er al dan niet op in te gaan.

Ik vind het belangrijk dat we in verschillende situaties onze verantwoordelijkheid opnemen. Maar we kunnen niet altijd onze verantwoordelijkheid opnemen. Zijn wij dan ook verantwoordelijk voor al die duizenden vluchtelingen? Zijn wij verantwoordelijk voor de bedelaars in de grootsteden? 
Ik zou durven zeggen van niet maar ... Het is niet eenvoudig. 
Maar wie is er dan verantwoordelijk voor alle vluchtelingen, bedelaars, gezinnen in armoede, ...
We kunnen naar niemand onze vinger wijzen want iedereen is een klein beetje verantwoordelijk voor elkaar. Een leerkracht van mij vertelde eens dat ze na een gezellig dagje Parijs een gezin zag zitten, verbijsterd van de koude. Ze wilde niet meteen geld geven, want dit biedt toch geen oplossing. Maar ze voelde dat ze iets moest (vierde vorm van verantwoordelijkheid). Ze gaf haar muts aan het kind zodat het toch al minder koud zou hebben. Dit vond ik een prachtige daad.
















In dit filmpje zie je dat kinderen ons nadoen. Dus onbewust ben je verantwoordelijk voor hun gedrag want eigenlijk bootsen ze gewoon uw gedrag na. Deze verantwoordelijkheid vind ik eerder moeilijk om te linken aan een vorm van verantwoordelijkheid. Ik denk dat dit bij de eerste vorm hoort omdat je zelf vrij en bewust dit gedrag vertoont en je moet de gevolgen hiervan dragen. Dus wanneer je kind je gedrag overneemt moet je er zelf voorzorgen dat het kind dit foutieve gedrag weer afleert.

[Filippo Solimena]. (2006, 6 december). www.ibelieveinadv.com NAPCAN Foundation: Childrden see, Children do [video]. Opgevraagd van http://www.youtube.com

https://www.youtube.com/watch?v=6JfHB2cruJU&t=1s

Mijn persoonlijke waarden

Tijdens de les moesten we onze waardeschaal maken, daarna vergelijken met de buren om zo tot een top drie van waarden te komen onderling.
Mijn waardeschaal is de volgende:

10. Stiptheid
9. Trouw
8. Beleefdheid
7. Respect
6. Dankbaarheid
5. Liefde
4. Vrede
3. Geluk
2. Gezondheid
1. Vriendschap

Soms zou ik nog eens gezondheid en vriendschap durven veranderen van plaats omdat ik gezondheid toch zeer belangrijk vind. Maar zo kan het ook wel. Vrede zet ik 'maar' op de vierde plaats. Vrede is natuurlijk 'supermegabelangrijk' maar ik alleen kan het niet. Ik probeer zo veel mogelijk vrede te sluiten met iedereen. Maar iedereen weet dat er nu en misschien wel nooit vrede op aarde zal komen. Ook al wil iedereen daarnaar streven het lukt ons maar niet.

Maar weg van deze waardeschaal en mijn persoonlijke top 10, is mijn topwaarde vertrouwen.
Deze waarde staat zelfs niet in mijn waardeschaal gewoon omdat ik verwacht dat ik mijn vrienden en familie ken vertrouwen. Hen iets toevertrouwen, erop vertrouwen dat zij er voor mij zijn zoals ik er voor hen ben, ...
Ik hoop dat iedereen toch één iemand heeft die hij kan vertrouwen. Waarmee hij lief en leed kan delen. Een persoon waarmee je eens heel zot mag doen, maar er ook zeker serieuze momenten mee kan beleven.

Ik ben benieuwd naar uw waardeschaal, indien u wil mag u deze zeker in reactie plaatsen.

Waarde die ik wil nastreven als juf.

Dit is dan de waarde respect. Ik wil dat de kinderen respect hebben voor iedereen. Wanneer ik voor een klas sta dan heb ik respect voor de kinderen, dan wil ik dat de kinderen respect hebben voor mij en dat ze respect hebben voor elkaar. Het is één van de moeilijkste waarden om na te streven, maar het is ook één van de belangrijkste. Wanneer we allemaal respect hebben voor elkaar, elkaars mening, elkaars zijn. dan zou er al veel minder ruzie zijn of misschien wel veel minder oorlog. 
Binnen de waarde respect zitter er ook heel veel andere waarden verweven. Zo denk ik maar aan luisteren. Want wanneer je respect hebt voor elkaar, luister je ook naar elkaar.

Normen

Naast waarden, hebben we ook normen. Normen komen heel frequent voor. Om maar niet te zeggen dat we er dagelijks mee in contact komen. Je hebt geschreven en ongeschreven normen.

Iedereen kent de geschreven normen. Wanneer ik vertrek  naar school met de auto word ik er meteen mee geconfronteerd. Gordel aandoen. Dit is een geschreven norm, het staat in de wet dat je je gordel aan moet doen.

De ongeschreven normen zijn dan weer niet voor iedereen gekend. Dit omdat ze natuurlijk (meestal) nergens geschreven staan. Maar ze kunnen we ergens geschreven staan. Zo denk ik maar aan de klasregels. Dit zijn normen voor in de klas maar niet iedereen moet deze normen naleven. Deze regels moeten enkel nageleefd worden in de klas. Als juf is het dan wel leuk dat je de normen, regels met de kinderen samen opstelt. Zo zijn het regels die ze zelf willen nastreven en niet opgelegde.


Waarden en normen ~ christendom?

Ook in het christendom hebben we waarden en normen. Namelijk de 10 geboden. Maar tegenwoordig zijn deze 10 geboden niet meer aangepast aan de maatschappij waarin wij leven. In 2005 werden de 10 geboden herzien door KRO. Ze zijn nu veel minder afdwingend dan dat ze vroeger waren. 
De veranderingen:

1 God is er  
('Ik ben de Heer, uw God. Gij zult geen afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen)

2 ik eerbiedig 
(Gij zult de Naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken)

3 deze dag is heilig
(Wees gedachtig, dat gij de dag des Heren heiligt)

4 ik respecteer mijn afkomst 
(Eer uw vader en uw moeder)

5 ik wil leven 
(Gij zult niet doden)

6 ik ben trouw 
(Gij zult geen onkuisheid doen)

7 ik heb genoeg 
(Gij zult niet stelen)

8 ik ben eerlijk
(Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen)

9 mijn liefde is puur 
(Gij zult geen onkuisheid begeren)

10. ik ben dankbaar 
(Gij zult niet onrechtvaardig begeren, wat uw naaste toebehoort)

Bij deze campagne om de nieuwe geboden aan de man te brengen hoorde er ook een video. Helaas heb ik deze niet teruggevonden. Ik heb deze video wel gezien in de lessen godsdienst in het middelbaar. Ik vond wel enkele foto's uit de video. Persoonlijk zie ik de 10 geboden nu ook haalbaarder dan dat ze waren.

Afbeeldingsresultaat voor 10 geboden kro

Bron: https://www.kuleuven.be/thomas/page/de-tien-geboden-wegwijzers-of-hinderpalen/
Geraadpleegd op 16 december 2016.

Het praktische ethisch model

Wanneer handel je nu goed? Wat is de juiste keuze?
Het model helpt ons daarbij, maar onze levensbeschouwing staat hier niet buiten.

Afbeeldingsresultaat voor praktisch ethisch model

De grondhouding voor leraren is concreet te maken als echtheid, empathie en aanvaarding.
Echtheid: Je bent jezelf.
Empathie: Je hebt genoeg inlevingsvermogen om je in te leven in de ander.
Aanvaarding: Je aanvaard anderen zoals ze zijn.

Dialoog voeren
Hierbij moet je rekening houden met de verschillende perspectieven van alle betrokkenen.
1. Situatie analyseren
2. Handelingsmogelijkheden onderzoeken
3. Motieven verhelderen
4. Effecten inschatten

De kern houdt drie evaluatiemomenten in.
1. Intuïties uitspreken
2. Normen verduidelijken
3. Waarden evalueren

Ik zal dit model toepassen op volgende casus.

"Stuur kleuters naar school, anders geen leefloon"

di 27/03/2012 - 07:23
De Gentse OCMW-voorzitter Geert Versnick (Open VLD) wil ouders verplichten om hun kleuters naar school te sturen als ze OCMW-steun willen behouden. Staatssecretaris Maggie De Block (Open VLD) onderzoekt of dat mogelijk is. Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) veroordeelt het plan.
Het OCMW in Gent wil mensen die hun kind niet naar school sturen hun leefloon kunnen afnemen.
Vorig jaar wilde het OCMW in Antwerpen ook het leefloon afnemen van mensen die hun kinderen niet naar school sturen. Maar de rechter veroordeelde dat plan omdat er geen wettelijke grond is voor de maatregel.
Staatssecretaris voor Asiel en Migratie De Block, partijgenoot van Versnick, laat haar juridische dienst onderzoeken of een aanpassing van de wet mogelijk is.
Volgens Versnick kan de maatregel kinderen uit de armoede halen en meer kansen geven. Hij wil een stok achter de deur voor de -meestal anderstalige- ouders. "Meer dan een kwart van de leerlingen in grootsteden heeft in het vijfde leerjaar een leerachterstand. Wij proberen nu vanalles op een positieve manier. Maar het zou een enorme hulp zijn als we hardleerse mensen ook kunnen sanctioneren", zegt Versnick.
"Het leefloon is uiteindelijk een gunst van de maatschappij. Je mag daar wel degelijk iets voor terugvragen. Het moet wettelijk haalbaar zijn om daar voorwaarden aan te koppelen. Het is in het belang van het kind", verdedigt Versnick.
Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) veroordeelt het voorstel van Versnick.
"Het leefloon is al erg laag. Als je dat nog eens afneemt, wat moeten kinderen dan eten, waar moeten ze van leven? Zo stuur je kinderen de straat op, je straft ze een tweede keer", zegt Smet in "De ochtend" op Radio 1.
Smet betwijfelt ook of het juridisch mogelijk is. "Volgens mij is het in strijd met de grondwet en het kinderrechtenverdrag. In ons land geldt leerplicht, geen schoolplicht." De kleuterschool is niet verplicht.
"Vlaanderen staat overigens op kop in Europa: 97,5 procent van de kinderen in ons land gaat naar de kleuterschool. De kleine minderheid die achterblijft, moeten we intensief blijven begeleiden en aanmoedigen, daar ben ik voorstander van. Maar niet door het leefloon af te nemen."

Bron: http://deredactie.be/permalink/1.1256072

Mijn mening over deze casus:

Je kan een gezin niet zonder geld zetten omdat ze hun kind niet naar school doen. Maar ik ga er wel mee akkoord dat ze ouders stimuleren om hun kind zo vroeg mogelijk naar school te sturen. Want hoe vroeger een kind naar school gaat, hoe meer het kind geïntegreerd wordt in de maatschappij (en ook de ouders).
Deze manier van handelen kan niet!
Er zijn toch wel andere manieren om ouders aan te sporen hun kleuter naar school te laten gaan. Toon de ouders de voordelen die het kind ervaart door vroeg naar school te gaan. Dit is een ganse lijst, denk maar aan het leren van Nederlands, het verwerven van sociale aspecten, het is gratis, …
Maar wat zeker niet gedaan moet worden is de ouders financiële steun geven indien ze hun kind wel naar school brengen. Dit is ‘uit den boze’ zo’n regel mag er zeker ook niet komen, maar ik denk niet dat er ook maar één politieker hieraan denkt. Dit zou ook niet eerlijk  ten opzichte van de mensen die zonder enige moeite hun kleuter al vroegtijdig naar school laat gaan.


Toepassing:

Mijn grondhouding
Ik bespreek deze casus vanuit mijn levensbeschouwing. Ik zal hier eerlijk in zijn en mijn mening geven. Ik ben wel een voorstander om kinderen vroegtijdig naar school te laten gaan. Dit biedt zoveel voordelen, niet alleen voor de kinderen maar ook voor de ouders. Wanneer kinderen de taal leren, horen ouders dit soms ook. Wanneer kinderen naar school gaan, kunnen de ouders gaan werken. Maar ik respecteer de ouders die hun kind niet naar school sturen. Ze hebben elk hun eigen reden. En het is hun keuze of ze het nu wel of niet doen.

Dialoog voeren
1. situatie analyseren
OCMW-voorzitter Geert Versnick wil mensen hun leefloon afnemen indien ze hun kind niet naar school laten gaan.
OCMW van Antwerpen wilde dit vorig jaar ook al doen maar de rechter stond dit niet toe.
Maggie De Block laat onderzoeken of het mogelijk is om de wet te veranderen zodat ze de mensen hun leefloon wel kan achterhouden.

Geert Versnick: De maatregel kan kinderen uit de armoede halen en meer kansen bieden. Het leefloon is een gunst van de maatschappij en je mag hiervoor iets terugvragen. In het belang van het kind.

Pascal Smet: Wat moeten kinderen dan eten, waarvan moeten ze dan leven? Zo stuur je kinderen op straat en straf je ze twee keer. Er is een leerplicht, geen schoolplicht. Hij wil alle kinderen wel naar school maar niet door het leefloon af te nemen.

2. Handelingsmogelijkheden onderzoeken
Zijn er andere mogelijkheden om de ouders te motiveren hun kind al zo vroeg mogelijk naar school te sturen? In het artikel worden er geen andere mogelijkheden genoemd, maar er kunnen wel andere mogelijkheden zijn. Zoals de ouders de voordelen vertellen van vroegtijdig naar school te gaan. Hen positief benadrukken indien ze hun kind naar school laten gaan.

3. Motieven verhelderen
Waarom wil Geert Versnick deze maatregel invoeren? Voor het belang van het kind?
Wanneer ze vroegtijdig naar school gaan, kunnen ze er alleen maar de voordelen van plukken. 

Waarom wil Pascal Smet deze maatregel niet invoeren? Ook voor het belang van het kind?
Van wat moeten ze dan leven, wat moeten de kinderen dan eten?

4. Effecten inschatten
Zouden ouders hun kind dan toch naar school sturen indien ze hun leefloon kwijt zouden zijn?
Misschien wel, misschien niet. Dit is iets dat uitgeprobeerd zou moeten worden. MAAR het is zo'n strenge maatregel dat het niet zou mogen uitgeprobeerd worden (vind ik persoonlijk).

Kern: evalueren
1. Intuïties uitspreken
Dit vind ik een maatregel die niet zou mogen toegelaten worden. Er zijn toch andere manieren om ouders aan te sporen hun kleuter naar school te brengen. Maar ik wil dan ook geen maatregel invoeren waarmee ouders beloont worden om hun kind naar school te sturen. Dat is ook zeker de oplossing niet want wat dan met die 97,5% van de bevolking die dit al deed?

2. Normen verduidelijken
Zoals gezegd in de casus is er geen schoolplicht maar leerplicht. En ik wil hierbij ook de rechten van het kind betrekken. Een kind heeft niet alleen recht op goed onderwijs maar ook recht op voeding. Dus wanneer deze maatregel getroffen wordt en de ouders nog steeds hun kind niet naar school brengen is dit ten koste van hun kind. 
Dus kijk niet alleen naar de ouders bij deze maatregel, kijk ook naar het BELANG VAN HET KIND zoals al zo vaak vermeld wordt in deze casus.

3. Waarden evalueren
De politiekers in dit artikel hechten veel belang aan het belang van het kind. Maar willen het soms op de verkeerde manier doordrijven. De maatregel die ze willen invoeren werd te snel als maatregel gevormd. Ze moesten eerst de verschillende zaken op een rijtje zetten. De ouders contacteren, waarom brengen ze hun kind nog niet naar school? Ze moesten eens bekijken welke andere maatregelen er ook getroffen zouden kunnen worden.
Deze beslissing werd te snel genomen. Maar zoals je ziet dit artikel is van 2012 en bij mijn weten is deze maatregel niet toegepast.


Acties die tonen dat het goed gaat in onze samenleving.

Rode neuzen dag!

De rode neuzen-actie is een dubbel actie. Aan de ene kant wil dit zeggen dat het met de jongeren in onze maatschappij minder goed gaat. Maar anderzijds willen we hieraan iets doen door acties als deze op te zetten. Ik vind dit een leuke acties, want het is zoals de slogan luidt lachen helpt. Ik denk dat er nog nooit zoveel geld verzamelt is als in 2016. Wat een miljoenenbedrag. 
Met deze actie kan je niet slechts steunen door bijvoorbeeld een neus te kopen. Je kan zoveel meer doen, koekjes bakken en verkopen, één dag je job 'gratis' doen en je loon doorstorten naar deze actie,..
foto van Lisa Marie Verhue.

Welzijnszorg

Samen tegen armoede! 1 op 7 mensen leeft in armoede. Is dit niet schrijnend? Hoeveel klasgenoten uit je klas leven dan in armoede? Hoeveel collega's leven in armoede? We zouden het niet denken maar toch is het zo. Het is jammer dat armoede nog steeds voorkomt in onze maatschappij. 
Ook welzijnszorg heeft leuke actie, naast het storten van geld kan je ook zelf iets doen.
Je kan zelf een actie opstarten. De meesten onder jullie kennen wel de 'soep op de stoep' actie of 'koffiestop'. Maar ook hier is het mogelijk om zelf een eigen actie op poten te zetten.
foto van VIVES Onderwijs Campus Tielt.

Music for life

Deze actie is volgens mij ook één van de bekendst. Hij gaat al jaren mee. Ooit begonnen met het glazen huis. In de beginjaren werd er zelf een goed doel verkozen. De laatste jaren mag er zelf een goed doel verkozen worden waaraan je je geld wil geven. Op deze manier wordt er zelf gekozen aan welk doel er geld gaat. Het leuk is dat je als consument dan verschillende zaken kan steunen. De ene actie verkoopt wafels waarvan de opbrengst naar Den Achtkanter in Kortrijk gaat bijvoorbeeld, terwijl een andere actie mutsen breidt voor Kom Op Tegen Kanker.
Afbeeldingsresultaat voor de warmste week
https://dewarmsteweek.stubru.be/


Toevallig tijdens de maand december?

De acties die ik opsomde gaan allemaal door tijdens de maand november-december. Is dit toeval? Neen, volgens mij niet. Mensen zijn over het algemeen vrijgeviger tijdens de kerstmaand. Maar is dit dan erg? Neen, het maakt niet uit wanneer een actie doorgaat. Er zijn acties die ook tijdens een andere periode doorgaan zoals de acties van Broederlijk Delen die volgens mij doorgaan tijdens de vastenperiode.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Lisa Marie, hierbij wil ik graag eventjes reageren op de waarden die jij wil nastreven als juf. Net zoals jou vind ik respect een heel belangrijke waarde. Respect hebben voor jezelf. Jezelf aanvaarden zoals je bent. Én heel belangrijk, jezelf graag zien. Respect hebben voor elkaar. Elk kind is anders, uniek op zijn manier. Elk kind heeft zowel positieve als negatieve eigenschappen. Geen enkel kind is perfect, want geen enkel mens is perfect. Ik vind ook dat als je je kinderen leert dat ze respect moeten hebben voor elkaar, er zo minder ruzies zijn, en kinderen vaak gelukkiger zijn. Naast respect voor jezelf en voor elkaar vind ik het ook belangrijk dat kinderen respect voor al het materiële moeten hebben. Niet enkel spulletjes in de klas, maar ook de spullen van elkaar.

    Veel succes nog in je opleiding!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Sandrine
      Bedankt voor je reactie.
      Ik neem dit zeker mee in mijn visie. Ik had nog niet naar de waarde respect gekeken zoals jij dit doet. Want jezelf graag zien is inderdaad een vorm van respect naar jezelf toe. En inderdaad, respect voor materiaal is zeker ook een must!

      Dank u wel en tot later.

      Verwijderen